آزمایشگاه مرکزی دانشگاه هنر ایران افتتاح شد

۱۱ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۷ کد : ۶۳۷۳ اخبار پژوهشی و فناوری
تعداد بازدید:۵۱۸

به گزارش روابط عمومی، با تلاشهای شبانه‌روزی همکاران دفتر فنی و نظارت بر طرحهای عمرانی و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه هنر ایران در آخرین روزهای تیرماه سال جاری با حضور مسولین دانشگاه افتتاح گردید.

از آنجا که بسیاری از رشته های هنری بر خلاف تصور عموم، بر پایه ی مباحث و معادلات علمی بنا شده است، نیاز استفاده از ابزار و تجهیزات جدید که در سایر علوم مورد استفاده است در بسیاری از دروس رشته های هنری نیز ضروری است. دروس تخصصی رشته های معماری، مرمت بناهای تاریخی، مرمت اشیاء تاریخی، پارچه، فرش، صنایع دستی و موسیقی و حتی سینما و ...

از این رو با توجه به نبود و یا کمبود بعضی از آزمایشگاه های تخصصی مورد استفاده در رشته های مذکور، با حمایتهای صورت گرفته از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایجاد و یا تجهیز آزمایشگاه های موجود، معاونت پژوهش و فناوری با انجام تحقیقات و گردآوری اطلاعات از دانشکده ها و دریافت نیازهای آنها بر اساس رشته های موجود، ایجاد و توسعه ی آزمایشگاه مرکزی را در دستور کار خود قرار داد.

 پیگیری آغاز بازسازی و توسعه ساختمان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه واقع در ضلع شمال غربی دانشگاه و کارهای مربوط به اخذ موافقت آن از خرداد ۱۴۰۲ آغاز و در ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ به بهره ‌برداری رسید.

در این توسعه، آزمایشگاه‌های: هنردرمانی، مستندنگاری آثار، حفاظت و مرمت، تعالی پروژه، هنرهای فن پایه و هوش مصنوعی، علوم و فنون چاپ، تحقیقات انرژی، جامع علوم کاربردی نوظهور در طراحی، مورفولوژی شهری، آوا منظر و واقعیت مجازی و فن‌آوری‌های نوین در این مجموعه مستقر شدند و آزمایشگاه سفال سرامیک و لعاب در ضلع شمال شرقی دانشگاه مستقر شدند.

از دیگر آزمایشگاه‌های زیرمجموعه آزمایشگاه مرکزی تدوین و اصلاح رنگ، تصویر واقع در دانشگاه سینما تئاتر و آزمایشگاه تحقیقات بین رشته‌ای در حوزه موسیقی واقع در دانشکده موسیقی نیز در این توسعه افتتاح گردید‌.

شایان ذکر است تعداد آزمایشگاه‌های دانشگاه هنر ایران در طی سالهای ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ از ۷ آزمایشگاه به ۱۶ آزمایشگاه افزایش یافت.

برای این توسعه بالغ بر پانزده میلیارد ریال در فاز اولیه هزینه شده است. با توجه به بودجه ی 200 میلیارد ریالی تخصیصی شبکه شاعا(شبکه آزمایشگاه های علمی ایران)  جهت خرید و تجهیزات آزمایشگاهی در سال ۱۴۰۲  تا کنون حدود ۱۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است و همچنان پروسه خرید در جریان می باشد.