عقد تفاهم‌نامه‌ میان «مجموعه موزه و کتابخانه ملک» و «دانشگاه هنر»

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۲ کد : ۴۷۹۲ اخبار پژوهشی و فناوری
تعداد بازدید:۴۹۶

حاج‌حسین آقاملک، بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک، این گنجینه را در سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرد. کتابخانه و موزه ملی ملک اکنون یکی از موسسه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی است که به شیوه غیر دولتی و غیر انتفاعی در چارچوب وقف‌نامه زیر نظر مستقیم آستان قدس رضوی فعالیت می‌کند و برپایه اساس‌نامه هدف‌هایی گوناگون همچون پیشبرد معارف، اجرای وقف‌نامه و گسترش فرهنگ وقف حفاظت از گنجینه، گردآوری به‌هنگام‌سازی و گسترش منابع و بازشناسی آثار تاریخی و فرهنگی روزگاران گذشته دارد. کتابخانه ملی ملک با داشتن بیش از 19 هزار عنوان نسخه نفیس خطی، یکی از شش مجموعه بزرگ نسخه‌های خطی در ایران است. کتابخانه در کنار نسخه‌های خطی و چاپ سنگی، بیش از یکصد هزار جلد کتاب چاپی به زبان‌های گوناگون، همچنین نشریاتی از دوره قاجار تاکنون، هزاران برگ سند و بیش از صدها عنوان منبع دیداری و شنیداری در خود دارد. کتابخانه ملی ملک با دو تالار مطالعه عمومی آقایان و بانوان و یک تالار ویژه محققان و نشریات، خدمات و امکاناتی گوناگون به پژوهشگران ارایه می‌دهد.

موزه ملی ملک، گنجینه‌ای سه هزار ساله از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی در زمینه‌های گوناگون دارد. آثار تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک اکنون در 11 تالار و یک نگارخانه بدین‌ترتیب به نمایش درآمده‌اند؛ «سکه، نشان و مدال»، «آثار خاندان غفاری و کمال‌الملک» «تک اثر»، «حاج حسین آقا ملک» «خوش‌نویسی و نگارگری»، «آثار لاکی»، «آثار اهدایی بانو عزت‌ملک ملک»، «نمایشگاه‌های دوره‌ای»، «تمبر»، «هزارداستان (گزیده داستان‌های ایرانی- اسلامی)» «هنر و زندگی (کاربرد هنر و صنایع در زندگی ایرانی- اسلامی)»، «علوم در ایران اسلامی». بهره‌گیری از فناوری‌های نوین دیجیتال به ویژه نمایشگرهای لمسی و امکانات شنیداری و دیداری از ویژگی‌های پاره‌ای تالارهای ‌موزه‌ای به شمار می‌آید. از سوی دیگر، برگزاری نشست‌های علمی و کارگاه‌های‌ آموزشی، همچنین انتشار کتاب، کتابچه، بروشور و دیگر محصولات فرهنگی از کوشش‌های کتابخانه و موزه ملی ملک برای خدمات‌رسانی به مخاطبان به شمار می‌آید. کتابخانه و موزه ملی ملک تا سال 1375 خورشیدی در خانه ملک در بازار بین‌الحرمین تهران برپا بود. ساختمان تازه در محوطه تاریخی باغ ملی (میدان مشق) تهران، به کوشش آستان قدس رضوی در زمینی بنا شد که حاج حسین آقا ملک در سال 1323 خورشیدی برای ساختمان جدید کتابخانه و موزه وقف کرده بود.

بنابراین، با عنایت به توضیحات فوق از سوابق و اعتبار مجموعه موزه و کتابخانه ملک، دانشگاه هنر، با توافق نظر و بررسی‌های کارشناسی لازم از سوی گروه همکاری‌های علمی و هنری با جامعه، در تاریخ 23 فروردین‌ماه 1401 با حضور معاونت محترم پژوهش و فناوری دانشگاه هنر جناب آقای دکتر داوود رنجبران و نیز مدیر عامل محترم کتابخانه و موزه ملک جناب آقای دکتر خواجه سروی در محل کتابخانه و موزه ملک واقع در مجموعه باغ ملی، به اتفاق سایر مدیران و مسئولین هر دو سازمان، تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پزوهشی و اجرایی را با یکدیگر امضا نمودند.

در این جلسه پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، جناب آقای دکتر خواجه سروی از پیشینه، شخصیت و عملکرد برجسته واقف بزرگ کشور زنده یاد مرحوم حاج حسین آقا ملک مطالبی را عنوان نمودند و پس از آن به محورها، عملکرد و شرحی مختصر از عملکردهای چندساله اخیر این مجموعه را خدمت حضار ارائه نمودند. در این میان، معاونین و مدیران مجموعه ملک نیز با بیان گزارش‌های آماری بر مطالب بیان شده صحه گذاشته و به شرح جزییات پرداختند.

پس از آن، جناب آقای دکتر داوود رنجبران، معاونت محترم پژوهش و فناوری دانشگاه، ضمن تشکر از میزبانی این عزیزان، فرارسیدن ماه مبارک رمضان را تهنیت و به اختصار به شرح فعالیت‌ها، مشاهیر، ارزش‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه هنر پرداختند و بر ضرورت هم‌افزایی میان دو همسایه قدیمی و مجاور هم (دانشگاه هنر و موزه ملک) اشاره داشتند. ایشان در ادامه، این تفاهم‌نامه و بازدید از این مجموعهرا به فال نیک گرفته و به افق‌های بیشتر همکاری ذیل بهره‌گرفتن از ظرفیت‌های مشترک تاکید ورزیدند. در ادامه مفاد و محورهای مندرج در این تفاهم‌نامه به سمع و نظر همگان قرار داده شده است.

در حوزه پژوهش:

  • مشارکت پژوهشی، تحقیقاتی در پروژه‌ها و طرح‌های علمی کاربردی، فناورانه و اولویت‌دار مرتبط با چالش‌های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و هنری
  • داوری گزارش‌های علمی، کتاب‌ها، مقالات و طرح‌های مطالعاتی
  • ترجمه، تألیف و انتشار کتب، مقالات و نشریات علمی پژوهشی
  • برگزاری رویدادهای علمی، پژوهشی، کنگره‌ها و نشست‌های مشترک تخصصی در سطح ملی و بین‌المللی، نیز اجلاس‌های مشترک داخلی و خارجی.

در حوزه ظرفیت‌‌سازی:

  • ایجاد بستر و زمینه‌های لازم جهت گذراندن دوره‌های فرصت مطالعاتی اعضای هییت علمی دانشگاهی و اساتید هر دو مجموعه در قالب فرصت‌های مطالعاتی ارتباط با جامعه و صنعتی
  • بهره‌مندی طرفین از توانمندی‌های پژوهشی یکدیگر از قبیل امکانات تخصصی، کتابخانه‌ای، آزمایشگاهی و منابع علمی
  • استفاده از ظرفیت‌های دانشی نیروی انسانی طرفین در حل چالش‌ها و معضلات فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و هنری
  • استفاده از ظرفیت‌های دانشی نیروی انسانی در راستای گذراندن دوره‌ها‌ی کارآموزی و کارورزی در هر دو مجموعه.
  • ایجاد و برقراری فرصت بازدید و آشنایی با ظرفیت‌ها و ارزش‌های موجود در هر دو مجموعه برای مدیران، اساتید، کارشناسان و دانشجویان.
  • هدایت و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری در حوزه‌های مرتبط با چالش‌ها و مسائل علمی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و هنری
  • بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای درزمینه چالش‌ها و مسائل فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و هنری