کتاب شرح حکمه ‌الاشراق شهاب‌الدین یحیی سهروردی توسط انتشارات دانشگاه هنر منتشر شد

۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۳ کد : ۳۷۸۹ اخبار پژوهشی و فناوری تازه‌های کتاب
تعداد بازدید:۳۷۹۸


 

کتاب حکمه‌الاشراق شهاب‌الدّین سهروردی ملقّب به شیخ اشراق، چهارمین اثر تعلیمی سهروردی به زبان عربی، با شرح دکتر مرضیه اخلاقی، دانشیار گروه فلسفه اسلامی دانشگاه پیام نور منتشر شد. این شرح روان و قابل فهم در پاسخ به نیاز دانشجویان در ابهام‌زدایی و فهم متن کتاب‌ها از طرف دانشجویان انگیزه اصلی تدوین شده است.


مباحث این کتاب ارزشمند که در 430 صفحه منتشر شده، در ذیل بخش‌های: هستی‌شناسی، خداشناسی و جهان‌شناسی تنظیم شده و مطالعه آن به پژوهشگران و دانشجویان حوزه فلسفه اسلامی توصیه می‌شود. کتاب‌های انتشارات دانشگاه هنر از طریق سایت انتشارات دانشگاه هنر قابل خریداری است.

 

 

 

هدف نویسنده کتاب، ارائه شرحی روان و قابل فهم از کتاب حکمه الاشراق برای آن دسته از دوستدارانی است که قصد دارند از طریق این کتاب با یک دوره اصول و مبانی فکری و مسائل فلسفی این حکیم اشراقی شوند اما چون نه زبان عربی می‌دانند و نه به چگونگی دست‌یابی به مطالب این حکمت اشراقی، آگاهی دارند با دلسردی و ناامیدی از مطالعه‌ی آثار سهروردی صرف نظر می‌‌کنند و مجبور می‌شوند اطلاعات خود را از طریق مقالات و اندک کتاب‌هایی به دست آورند که غالباَ به روش موضوعی، به برخی مباحث و مسائل این مکتب اشراقی پرداخته‌اند.

در این اثر به ترتیب مباحث حکمه الاشراق با تفکیک حوزه‌های وجود‌شناسی، خداشناسی، جهان‌شناسی، معرفت‌ءشناسی، نفس‌شناسی و غیره توضیح داده شده‌است.

بخش اول: هستی شناسی یا متافیزیک نظام نوری
بخش دوم: خداشناسی
بخش سوم: جهان‌شناسی نظام نوری
بخش چهارم: معرفت شناسی
بخش پنجم: علا النفس یا نفس شناسی
بخش ششم: معاد شناسی