نشست تخصصی «شهر هوشمند، شهر سرزنده» به مناسبت روز جهانی شهرها برگزار شد

۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۰۸:۴۲ کد : ۲۹۴۹ اخبار پژوهشی و فناوری
تعداد بازدید:۱۴۷۶

نشست تخصصی "شهر هوشمند، شهر سرزنده" به مناسبت روز جهانی شهرها و به همت دفتر همکاری های علمی هنری با جامعه دانشگاه هنر با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد. در این نشست که در روز شنبه 11 آبان جاری در سالن پژوهشکده پردیس باغ ملی برگزار شد، دکتر مصطفی بهزادفر(عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت)، دکتر هادی پندار(عضو هیئت علمی دانشگاه هنر)، دکتر امیر شکیبامنش(عضو هیئت علمی دانشگاه هنر) و دکتر احسان رنجبر(عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس)، حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

دکتر بهزادفر با اشاره به ابعاد مختلف طراحی که هر کدام امکان دیده شدن در شهرهای هوشمند را دارند، منظر به مفهوم آنچه که در حرکت حس می شود را به عنوان یکی از ابعاد کلیدی در طراحی شهری معرفی کرد که می تواند فضای شهری را از حالت ایستایی به حالت پویا تغییر دهد. ایشان همچنین با اشاره به اینکه شهر هوشمند، مفهومی در حال گسترش و تغییر است، افزود: استفاده از فناوری و هوش مصنوعی در حوزه شهرسازی و آینده تعاملی میان اشیا و آدم ها در شهر هوشمند مفاهیم زیادی با خود به همراه دارد که استفاده از همه منابع و فناوری های موجود به صورت هوشمندانه و هماهنگ به منظور توسعه شهری را می طلبد.

ایشان با اشاره به کالبد، فعالیت و تصورات که هر یک زمینه مطالعاتی خودشان را در شهر هوشمند دارند، گفت: در فضای دیجیتال می توان به طراحی مکان سازی هوشمند معنی داده شود و با تلفیق منظر با مفاهیم هوشمند، میان منظر و فضای شهری ارتباط ایجاد کرد. وی با تمرکز به مفهوم حرکت در فضای شهری به وجود اغتشاشات بصری، توده گذاری های نامناسب در شهر، کمبود تنوع و تغییرات متعدد در مناظر شهری به عنوان آسیبهای متداول منظر در شهر تهران اشاره کرد که با مدیریت هوشمند می توان شرایطی به وجود آورد که منظر شهری به جایگاه خود بازگردد.

دکتر هادی پندار به مروری بر روایت های غالب جهانی درباره شهر هوشمند و برخی ابهامات نظری در این خصوص پرداخت؛ ارتباط حاکمیت محلی و شرکت های پیشرو در زمینه رشد هوشمند را مطرح کرد و به دو بحث اقتصاد خلاق و ارزیابی پروژه های عملیاتی به عنوان مواردی مهم در این خصوص اشاره کرد. همچنین با دسته بندی دو نگاه اتوپیایی و عملگرا در این خصوص گفت: همانطور که در بحث طراحی در فضاهای شهری به بازبینی احتیاج هست، پروژه های هوشمند هم نیاز به بازبینی دارند. شهر هوشمند یک فرایند است نه محصول. منابع طبیعت، انرژی، حرکت، حاکمیت،... در دامنه این موضوع مهم هستند. هر شهر با استفاده از گوشه های تاریخی خودش و با محوریت شهروندان می تواند رشد کند و امروزه خواست و نیاز جهانی برای حرکت به سمت موضوعات هوشمند وجود دارد.

دکتر شکیبامنش با موضوع طراحی و برنامه ریزی در شهر هوشمند به نقش و جایگاه طراحان و برنامه ریزانی که بتوانند طراحی هوشمندانه کنند اشاره کرد و گفت: تکنولوژی امروزه می تواند برای طراحان بسیار مورد استفاده قرار گیرد. واقعیت مجازی تحت مدیاهای مکمل و هایپرمدیاها خیلی چیزها را متحول می کند و آینده شهرهای هوشمند در 2030، 2040 و 2050 با امروز کاملا متفاوت است. واقعیت مجازی اینتراکتیو است و طراحان شهری می توانند از طریق آن فضاهای آزمونی خلق کنند، متغیرهایی را بررسی کنند و تأثیرش را ببینند. غوطه وری ذهنی و حتی جسمی در فضای آزمایشی و آزمایشگاه واقعیت مجازی به کمک تکنولوژی ممکن می شود که بسیار مورد نیاز طراحان شهری است.

دکتر احسان رنجبر در خصوص آینده فضاهای عمومی شهری در شهرهای هوشمند گفت: ما در زمانه ای زندگی می کنیم که مفاهیم جدیدی مبتنی بر تجربه های جدید تولید شده است که در آن نگاه تک منظری به فضاهای شهری جای خود را به رویکردهای چندمنظری داده است. ایشان با طرح این پرسش که آیا شهرهای هوشمند باعث افزایش یا کاهش سرزندگی خواهد شد به بیان دو نظریه و نگاه در این خصوص پرداخت و گفت: جریان روبه رشد تکنولوژی در تهران موضوعی تخیلی نیست. جهان امروز متشکل از لایه های به هم پیچیده است و با مسائل بغرنجی مواجه هستیم که ذهن یک طراح شهری به تنهایی قابل حل نیست. اگر تفکر طراحی شهری خود را با رویدادها و تغییرات سریع در جامعه آداپته نکند به طور قطع بازنده است و تأثیرگذاری خود را از دست می دهد زیرا تأثیرگذاری مثبت هوشمند در یک کانتکس صحیح و هماهنگ ایجاد می شود. ایشان با اشاره به بحث بیش از حد کنترل شدن رفتار شهروندان توسط مدیران شهری در هوشمند سازی شهرها این موضوع را به عنوان یک مورد منفی در هوشمندسازی شهرها مطرح کرد و افزود: مبتنی بر داده های جدید و داده های کلان نگاههای جدیدی می توان ایجاد کرد و هویت های جدیدی نیز ساخت. تجربه شهری و به اشتراک گذاری این تجربیات در سالیان اخیر شهرسازان را به چشم اندازهای جدیدی در طراحی رسانده و به نظر می رسد طراحی شهری نیاز به تغییر در تفکر و رویکردهای نو با توجه به تغییرات جامعه دارد.

در ادامه گفتمان دوسویه با مخاطبان و دانشجویان به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد.

گزارش: رامین فناییان